مصطلح After Sales Service : كام مرة إختلفت مع صاحبك علشان تفهمه إن براند فونك اللى بتستخدمه هو الأفضل وسألت نفسك إيه سر الرضا ده مع انهم مش بيدوك مقابل مادى علشان تتحمقلهم كده ف ياترى إيه السبب ؟؟
مصطلح After Sales Service :
كام مرة إختلفت مع صاحبك علشان تفهمه إن براند فونك اللى بتستخدمه هو الأفضل وسألت نفسك إيه سر الرضا ده مع انهم مش بيدوك مقابل مادى علشان تتحمقلهم كده ف ياترى إيه السبب ؟؟؟
ده بسبب انهم وفروا حاجة اسمها After Sales Service وهى خدمة ما بعد البيع واللى بتقوم بتوفيرها بعض الشركات لعملائها بعد شرائهم لمنتجاتها وده يتم طوال دورة حياة المنتج زى الضمانات مثلاً أو ترقية المنتج أو خدمة الصيانة أو خصومات على باقى المنتجات أو أكثر من الخدمات اللى بتلبى إحتياجات المستهلكين وده مصمم علشان يساعد العملاء يستخدموا المنتج بالشكل الصحيح وبالتالى تكسب الشركة ولاء ورضا عملائها لعلامتهم التجارية.
طب على كده بقى ده بيتم بشكل عشوائي ولا فى نظام؟؟
لا طبعاً كل حاجة بتتم بنظام معين على حسب الخدمة علشان اللى بتتقدم وعلشان كده الشركات بتخصص أنواع معينة من دعم ما بعد البيع واللى بيتمثل فى :
1/ الدعم الفني (Technical Support): وده مخصص للمنتجات التقنية زى أجهزة الكمبيوتر او التليفونات.... إلخ.
2/ دعم العملاء (Customer Service): ودى هدفها توفير المساعدة للعملاء على مدار ال 24 ساعة وغالباً بتكون من خلال الإنترنت.
3/ الدعم الآلى (Automation Support): وده بيشمل قواعد المعرفة على الإنترنت زى المنتديات اللى ممكن طرح الأسئلة فيها وده بيتمثل فى
1/ الدعم الإستباقي: اللى بيشمل عمليات المراقبة طول الوقت لأنظمة الإنذار.
2/ الدعم الوقائى: اللى بيولد حلول من خلال الأسئلة.
وبكده تكون عرفت كل ما يخص مصطلح ال After Sales Service أكتبلنا رأيك في الكومنتات وقولنا عايز تعرف مصطلحات إيه تانى.
تعليقات
إرسال تعليق